Un nou raport avertizează că dimensiunea tot mai mare a mașinilor din Europa, în special creșterea constantă a înălțimii capotei, pune pietonii, bicicliștii și alți participanți la trafic în pericol. Cercetarea, publicată de Transport & Environment (T&E) cu sprijinul FIA Foundation, arată că înălțimea medie a capotei la mașinile noi a crescut de la 76,9 cm în 2010 la 83,8 cm în 2024, cu o creștere de aproximativ jumătate de centimetru pe an.
Raportul, Ever-higher: the dangerous rise of bonnet height, and the case to cap it, evidențiază că această tendință este strâns legată de creșterea vânzărilor de SUV-uri. Ponderea SUV-urilor în piața europeană a crescut de la 12% în 2010 la 56% în 2023, ocupând tot mai mult spațiu în orașe și crescând riscurile în caz de coliziune.
De ce contează înălțimea capotei
Cercetările arată că, în cazul unui impact, mașinile cu partea frontală mai înaltă lovesc pietonii adulți deasupra centrului de greutate, atingând adesea organe vitale. Victimele sunt, de asemenea, mai predispuse să fie proiectate sub vehicul decât în lateral. Un studiu realizat în Belgia, pe baza a 300.000 de accidente, a concluzionat că o creștere a înălțimii capotei de la 80 cm la 90 cm sporește riscul de deces pentru pietoni și bicicliști cu 27%.
Capotele înalte reduc și vizibilitatea șoferilor. Testele citate în raport arată că șoferii unor modele precum Ram TRX nu pot vedea copiii de până la 9 ani care stau chiar în fața mașinii. Chiar și un Land Rover Defender lasă invizibili pentru șofer copiii de până la 4 ani și jumătate.
Recomandări pentru acțiune
Raportul solicită măsuri urgente pentru protejarea participanților la trafic, inclusiv:
O amenințare în creștere
James Nix, Manager politici vehicule la T&E, avertizează:
„Capotele mai înalte reprezintă un pericol pentru pietoni, bicicliști și șoferii de mașini obișnuite. Este imposibil să vezi copiii care stau în fața unor modele cu partea frontală foarte înaltă. Tendința de creștere a SUV-urilor va agrava problema dacă nu se stabilesc limite.”
Sheila Watson, Director adjunct al FIA Foundation, a adăugat:
„Creșterea înălțimii SUV-urilor reprezintă un pericol clar și imediat pentru toți utilizatorii drumurilor. Aceste măriri inutile nu doar că sporesc riscurile de siguranță, dar folosesc mai multe resurse, produc mai multe emisii și sunt mai costisitoare. Comisia Europeană și guvernul britanic trebuie să acționeze pentru a împiedica vehiculele supradimensionate să domine străzile.”
Raportul concluzionează că SUV-urile mari și înalte nu aduc niciun beneficiu real societății, ci creează riscuri serioase — mai ales pentru copii. Autorii consideră că soluția cea mai simplă și eficientă este introducerea unei limite legale pentru înălțimea capotei.
Citește raportul complet aici: Ever-higher: the dangerous rise of bonnet height, and the case to cap it