În decembrie 2023, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat cel mai recent Raport Global privind Siguranța Rutieră. Pe lângă furnizarea unei imagini de ansamblu a datelor actuale privind siguranța rutieră, raportul analizează retrospectiv primul Deceniu de Acțiune pentru Siguranța Rutieră 2011-2020 și măsura în care au fost îndeplinite obiectivele de înjumătățire a deceselor în traficul rutier.
Raportul enumeră zece țări care au atins acest obiectiv, demonstrând că o reducere de 50% într-un deceniu este posibilă. Alte 15 țări s-au apropiat de acest obiectiv, reducând decesele rutiere cu 40-49%. Printre acestea se numără și Republica Moldova care, în 2010, avea una dintre cele mai ridicate rate ale mortalității rutiere din Europa.
EASST, cu sprijinul FIA Foundation Advocacy Hub, a lucrat la dezvoltarea unui studiu de caz care explorează cum Moldova, cea mai săracă țară din Europa și una dintre țările cu cel mai scăzut venit din listă, a reușit să realizeze o scădere constantă a numărului de accidente rutiere și victime de-a lungul deceniului și să (aproape) atingă obiectivul global de reducere a deceselor rutiere cu 50%.
După cum arată raportul, realizarea Moldovei poate fi atribuită adoptării unei abordări colaborative, multidimensionale – cu Guvernul lucrând în strânsă cooperare cu organizațiile societății civile. În particular, raportul acoperă rolul principal jucat de Automobil Club din Moldova (ACM) și domeniile cheie pe care și-a concentrat activitatea în această perioadă (incluzând advocacy, reforma poliției și aplicarea siguranței rutiere, managementul siguranței rutiere ocupaționale, răspunsul post-accident și educația pentru siguranța rutieră) și modul în care aceste domenii se interconectează ca parte a unei abordări mai largi a sistemului sigur.
În timp ce fiecare context național este diferit, acest raport va oferi perspective și inspirație pentru alte ONG-uri și părți interesate care lucrează pentru îmbunătățirea siguranței rutiere în țările lor și atingerea noului obiectiv global de reducere a victimelor rutiere cu 50% până în 2030.
Cu un al doilea Deceniu de Acțiune pentru Siguranța Rutieră (2021-2030) acum în desfășurare, Moldova a construit fundații importante și a stabilit un impuls puternic înainte, pe baza căruia îmbunătățirile făcute acum pot avea un impact exponențial. De exemplu, în septembrie 2022, după doi ani de activitate continuă de advocacy, limitele de viteză de 30km/h au fost incluse în amendamentele la Regulamentul Național Rutier din Moldova. Ei sunt una dintre primele țări din lume care au făcut această schimbare la nivel național. Aceasta a fost o victorie uriașă pentru siguranța rutieră și un pas important înainte în eforturile Moldovei de a reduce în continuare victimele rutiere.