Sporirea nivelului de siguranță rutieră în zonele școlare

Sporirea nivelului de siguranță rutieră în zonele școlare

Siguranța rutieră este un aspect esențial al planificării urbane și bunăstării comunității, în special în zonele din jurul instituțiilor de învățământ și a altor instituții de interes social, unde utilizatorii vulnerabili ai drumurilor sunt expuși unui risc sporit de accidentare.

Copiii sunt printre cei mai vulnerabili utilizatori ai drumurilor. Înțelegerea lor limitată a dinamicii traficului și comportamentul imprevizibil îi fac foarte susceptibili la accidente. Amenajarea zonelor școlare sigure, cu limite reduse de viteză, a trecerilor de pietoni sigure și aplicarea măsurilor de calmare a traficului poate reduce semnificativ riscul de accidente.

Folosind aplicația Star Rating for Schools (SR4S) elaborată de iRAP, experții ACM evaluează zonele școlare la nivel național și oferă recomandări de îmbunătățire; la această etapă, peste 18 zone școlare din Moldova au fost evaluate aplicând această metodologie.

Colaborarea cu APL și școlile locale din Ialoveni și Edineț se numără printre cele mai de succes și de impact experiențe pentru anul 2024, privind unirea eforturilor pentru sporirea siguranței copiilor din două instituții de învățământ: liceele „Petre Ștefănucă” și „Andrei Vartic” din Ialoveni și liceul „Mihai Eminescu” din Edineț.

Echipa ACM a inițiat colaborarea cu autoritățile publice locale și conducerea școlilor, în activități de siguranță rutieră și campanii de conștientizare pentru a promova o cultură de siguranță și responsabilitate, în beneficiul societății per ansamblu.

Prima trecere de pietoni evaluată din Ialoveni, la liceul „Petre Ştefănucă” este localizată la accesul central în curtea liceului, însă este amplasată în aşa mod încât intra în conflict cu zona de acces către poartă. De asemenea, spațiul din fața accesului central către liceu, era blocat de o parcare improvizată, care obstrucționa circulația pietonilor spre trecerea de pietoni și a permitea strecurarea printre mașini 

În zonă era instalat și un limitator de viteză, însă, acesta era într-o stare avansată de deteriorare și, în lipsa indicatoarelor vizibile, nu avea efect de calmare a traficului; lățimea benzilor favorizând excesul de viteză, supunând pietonii la un risc crescut. Evaluarea cu ajutorul Star Rating for Schools (SR4S) a zonei școlare a indicat un nivel satisfăcător de siguranță a pietonilor, acumulând 3,8 stele.

În acest context, îndrumați de către echipa Automobil Club din Moldova, elevii și profesorii din instituția de învățământ s-au implicat în crearea unei zone școlare mai accesibile și a unui drum mai sigur către și dinspre școală, prin schimbarea funcționalității spațiului de la intrarea în curtea instituției, dintr-una periculoasă și neprietenoasă pentru participanții vulnerabili la trafic, la una sigură, accesibilă și plină de culoare.

Ca urmare a recomandărilor furnizate, pe lângă instalarea zonei de viteză de 30 km/h, a fost construită și o trecere de pietoni supraînălțată și marcată corespunzător ca element de calmare a traficului. Totodată, au fost eliminate locurile de parcare de lângă trecerea de pietoni prin instalarea de pilonilor din plastic și a ghivecelor de flori, asigurând astfel unghiul de vizibilitate pentru șoferi.

Liceul „Andrei Vartic” din aceeași localitate este situat pe strada principală a orașului, fiind cea mai aglomerată și cu trafic intens continuu. În acest context, la solicitarea autorităților locale, s-au efectuat atât evaluarea, cât și furnizarea de recomandări de îmbunătățire a locației în vederea atingerii unui nivel de siguranță de 5 stele.

La recomandarea și cu suportul echipei ACM au fost realizate următoarele lucrări:

  • •  Instalarea zonei de viteză de 30 km/h.
  • •  A fost construită o trecere de pietoni supraînălțată și marcată corespunzător ca element de calmare a traficului.
  • •  Iluminatul trecerii de pietoni analizate a fost modernizat prin instalarea unui iluminator suplimentar.
  • •  Locurile de parcare din apropierea trecerii de pietoni au fost eliminate prin instalarea unor stâlpi de delimitare pentru a asigura unghiul de vizibilitate de pe ambele benzi de circulație în direcții diferite.

 La Edineț, trecerea de pietoni din apropierea liceului „Mihai Eminescu” avea un rating de 2,4 stele conform Star Rating for Schools. Strada, unde se află instituția, se caracterizează printr-un trafic intens cu limita de viteză de 50 km/h și mai mult, situație care generează risc ridicat pentru pietoni, tot aici, datele statistice ale poliției arătând un deces de pieton înregistrat în anul 2023.

Evaluarea ACM a constatat că marcajul trecerii de pietoni lipsea sau era abia vizibil, în special iarna, lipsa iluminatului separat al trecerii de pietoni minimiza vizibilitatea pietonilor angajați în traversare; de asemenea această trecere, fiind amplasată în unghi,  pe partea zonei liceului intra în conflict cu raza de virare la dreapta a mașinilor. Lățimea benzilor și densitatea redusă a populației din zonă favorizau excesul de viteză și manevrele ilegale de depășire. Pe toată lungimea străzii, mașinile circulau cu viteze de peste 50 km/h.

La recomandările și cu suportul ACM au fost efectuate următoarele modificări la locație:

  • •   Instalarea zonei de viteză de 30 km/h.
  • •   A fost construită o trecere de pietoni supraînălțată pentru a asigura reducerea vitezei de circulație.
  • •   Reproiectarea zonei de intersecție (joncțiunea străzii principale cu cea secundară) cu acces la instituția de învățământ prin reducerea razei de curbură pentru viraje la dreapta și extinderea zonei de trotuar.

Cu mii de copii care călătoresc zilnic către și dinspre școli, amenajarea drumurilor sigure și accesibile și a zonelor școlare bine proiectate nu este doar o necesitate, ci și o responsabilitate morală a autorităților relevante și a societății în ansamblu.

Modificarea legislativă privind implementarea zonelor cu viteză redusă a fost un prim pas al angajamentului autorităților naționale de a interveni în asigurarea drumurilor sigure pentru copii. Cu toate acestea, schimbările practice esențiale, la nivel local, necesită mai multe eforturi comune. În acest sens, Automobil Club din Moldova, cu suportul financiar al FIA, FIA Foundation, EASST și UNICEF, oferă sprijin și consultanță continuă autorităților publice locale în evaluarea zonelor școlare periculoase și implementarea măsurilor de securizare a acestora.