Săptămâna aceasta, EASST se alătură comunității globale de siguranță rutieră pentru a marca cea de-a 7-a Săptămână Globală a Siguranței Rutiere a ONU, făcând apel la guverne și lideri din domeniul siguranței rutiere să #RethinkMobility, cu un accent special pe transportul durabil, în special pe necesitatea de a trece la mersul pe jos, ciclism și utilizarea transportului public.
În regiunea EASST, reducerea limitelor de viteză la 30 km/h reprezintă un prim pas esențial pentru multe țări în procesul de „reimaginare a mobilității”, trecând de la dominanța mașinilor la prioritizarea siguranței pietonilor și a altor participanți vulnerabili la trafic.
Raportul regional de situație EASST privind avansarea limitelor de viteză de 30 km/h în zonele școlare din Europa de Est și Asia Centrală, lansat astăzi la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), are scopul de a sprijini această schimbare către o tranziție durabilă pentru străzi mai sigure.
Raportul reflectă doi ani de activitate de advocacy desfășurată în șapte țări – Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Kârgâzstan, Moldova, Mongolia și Tadjikistan – în care partenerii EASST au militat pentru reducerea vitezei în jurul școlilor și pe rutele de acces către școli, cu sprijinul FIA Foundation Advocacy Hub.
În ciuda provocărilor fără precedent din regiune (inclusiv războiul din Ucraina și instabilitatea politică din alte țări), partenerii EASST au obținut progrese semnificative. În Armenia, Georgia și Moldova, au fost realizate modificări de politici care impun limita de 30 km/h fie la nivel național, fie la nivel municipal. În Azerbaidjan, Kârgâzstan, Mongolia și Tadjikistan, s-au făcut pași importanți înainte, construind sprijin local pentru zonele sigure pentru școli și implementând proiecte la scară mică ce pun bazele unor schimbări de politici la nivel de district sau oraș.
Raportul sărbătorește aceste succese, dar scoate în evidență și o serie de provocări legate de legislație, cunoștințe și conștientizare în rândul părților interesate, date, infrastructură, aplicarea legii și implicarea comunității.
Acestea sunt domenii pe care EASST se va concentra în următorii doi ani, în timp ce intrăm în următoarea etapă a proiectului, construind până la punctul de mijloc al celei de-a doua Decade de Acțiune pentru Siguranță Rutieră a ONU, în 2025.
Rămân multe de făcut în ceea ce privește implementarea, aplicarea și responsabilizarea față de angajamentele asumate, precum și în mobilizarea factorilor de decizie pentru a realiza schimbările legislative necesare.
Pentru a atinge țintele naționale și globale de reducere a deceselor și accidentelor rutiere cu 50% până în 2030, este clar că „business as usual” nu este suficient. Trebuie să #RethinkMobility și să acționăm acum.