La data de 23 septembrie 2021, consorțiul de proiect Evaluarea riscurilor pe drumurile din zona Dunării (RADAR) a implementat Conferința finală a proiectului, care a avut drept scop „Lupta pentru o infrastructură mai sigură pentru toți utilizatorii drumurilor din zona Dunării”. Evenimentul a fost unul de tip hibrid, cu participanți online și cu prezență fizică la Bled, Slovenia.
Peste 160 de experți în siguranță rutieră și reprezentanți ai sectorului siguranței infrastructurii rutiere din zona Dunării și alte părți interesate din domeniul transportului din întreaga lume s-au înscris la conferința finală a proiectului RADAR organizată sub egida Președinției Slovene a Consiliului UE și în cooperare cu Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării (EUSDR) – PA1b: Pentru îmbunătățirea mobilității și multimodalității – Legături rutiere, feroviare și aeriene.
Conferința a fost o oportunitate potrivită pentru organizațiile și experții în domeniul siguranței rutiere de a discuta și a trasa viitoarele direcții strategice axate pe îmbunătățirea siguranței infrastructurii rutiere din zona Dunării pentru toți utilizatorii drumului.
O mare parte din rețeaua rutieră dunăreană are o rată scăzută de siguranță, iar ratele de deces în multe țări sunt mai mari decât media UE. Multe țări nu au capacitatea profesională și abordările problemei variază. Franc Zepic, coordonator la Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, a subliniat că „în zona Dunării există o serie de provocări – de la diferite culturi de conducere, calitatea infrastructurii rutiere până la siguranța vehiculelor. Și trebuie să abordăm asta pentru a reduce decalajul în materie de siguranță rutieră. Trebuie să cooperăm, să coordonăm, să promovăm activități de succes, să facem schimb de bune practici și să ne unim eforturile pentru a obține finanțare suplimentară.”
„Îmbunătățirea infrastructurii rutiere este piatra de temelie a siguranței rutiere”
Conferința a reunit 20 de părți interesate din domeniul siguranței rutiere la nivel mondial pentru a evidenția rezultatele proiectului RADAR și pentru a demonstra beneficiile abordării sistematice a unei infrastructuri rutiere mai sigure. La fel, evenimentul a contribuit la dezbaterea privind prioritizarea investițiilor în siguranță rutieră și a evaluărilor de siguranță rutieră la nivel de rețea în conformitate cu directiva RISM revizuită și mai amplu. În plus, conferința a subliniat necesitatea de a lucra pentru implementarea atât a obiectivelor Națiunilor Unite, cât și ale Comisiei Europene privind siguranța rutieră.ty.
Program cofinanțat din fondurile Uniunii Europene (ERDF, IPA, ENI)