Pistă pentru transportul alternativ pe bd. Dacia

Pistă pentru transportul alternativ pe bd. Dacia

În Chișinău a fost inițiat proiectul „Green Safety Corridor”, cu implicarea grupurilor de activiști și ONG-uri din domeniul siguranței rutiere. Acesta este realizat de „Project Line SRL” în colaborare cu Automobil Club din Moldova, Platforma Urbană, cu suportul Primăriei Municipiului Chișinău și a Direcţiei Generale Transport Public şi Căi de Comunicaţie. Inițiativa este cofinanțată de Alianța Estică pentru Transport Sigur și Durabil (EASST) și alți parteneri internaționali.

Contribuția Primăriei municipiului Chișinău a constat din instalarea a 150 de bolarzi adiționali de delimitare pentru amenajarea pistei de transport alternativ și din lucrările de marcare și instalare a 52 semne rutiere de către întreprinderea municipală Exdrupo.

Proiectul “Coridorul verde și sigur” este o parte componentă a unei sinergii de proiecte și acțiuni. Conform Strategiei de dezvoltare a infrastructurii pentru transport alternativ în orașul Chișinău, în capitală urmează să fie proiectată și amenajată o rețea de peste 200 km de piste (“coridoare verzi”) pentru bicicliști pentru o deplasare sigură și rapidă, conectând toate sectoarele orașului. Unul dintre aceste “coridoare” în sectorul centru va fi strada “31 august 1989” care va continua pe Viaduct, “Coridorul verde și sigur” de pe bd. Dacia fiind o parte componentă a acestui plan în sectorul Botanica.

Obiectivele principale ale proiectului sunt:

  1. Crearea unui coridor verde pe perimetrul bd. Dacia, de la str. Hristo Botev până la bd. Traian, care presupune crearea pistelor pentru biciclete pe ambele direcții ale tronsonului;
  2. Îmbunătățirea și securizarea trecerilor pietonale la intersecția străzilor M. Millo/Fulgulești cu bd. Dacia (finanțare ACM, EASST);
  3. Reorganizarea străzii prin metode simple și moderne, conform principiilor urbanismului tactic, care ar facilita deplasarea pietonilor, bicicliștilor și a șoferilor concomitent de-a lungul străzii.

Statistici

Conform statisticii, bd. Dacia este una din cele mai periculoase străzi din capitală pentru pietoni, anual înregistrând cele mai multe accidente soldate cu traume grave sau chiar decese.

Numai în anul 2019, pe bulevardul Dacia s-au înregistrat 59 de accidente rutiere, soldate cu 83 de traumatizați și 2 decese. 23 din aceste accidente (38,9%) au implicat pietoni, 2 persoane pierzându-și viața, iar altele 23 alegându-se cu diverse leziuni corporale.

La fel, în anul 2019, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 13 accidente rutiere cu implicarea bicicliștilor, către 2020 fiind raportate circa 16 accidente rutiere cu implicarea bicicliștilor doar în sectorul Botanica.

Anume aceste date alarmante, dar și prezența unui număr tot mai mare de utilizatori ai transportului alternativ în sectorul Botanica, au determinat alegerea acestui tronson pentru implementarea proiectului pilot “Coridorul verde și sigur”.

Proiectul "Coridorul verde și sigur" este o continuare a acțiunii pilot privind transformarea străzii în una mai sigură (desfășurată în 2019-2020 de "Universal Acces SRL", Centrul pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități (CDPD), Automobil Club din Moldova, EASST și alți parteneri; precum și parte a proiectului "Equal Road Rights" ce are drept scop creșterea nivelului de siguranță și accesibilitate pentru participanții vulnerabili la trafic la intersecția bd. Dacia și H. Botev. În cadrul proiectelor menționate au fost coborâte bordurile la trecerile de pietoni; a fost instalată iluminare stradală suplimentară; a fost pictat și restricționat accesul automobilelor în scuarul dintre bd. Dacia și str. Zelinski; precum și au fost instalate 10 semafoare cu semnal sonor la 3 dintre cele mai aglomerate intersecții din Chișinău.

Detalii tehnice

Pista pentru transportul alternativ este amenajată din contul carosabilului, pe teritoriul buzunarelor. Lungimea totală este de 2,6 km (pe ambele direcții), iar lățimea acesteia variază între 1,5 și 2 metri, cu o zonă de protecție de 1 metru pe care sunt amplasați bolarzii și marcajul de delimitare. Pe timp de ninsoare, pista va fi deszăpezită de tehnica de mărimi mici utilizată la curățarea trotuarelor.