Șapte din zece persoane din grupurile cu mobilitate limitată din municipiul Chișinău nu se simt în siguranță sau chiar experimentează un pericol atunci când se deplasează prin oraș sau, mai ales, traversează strada. Aceasta este una din constatările studiului ”Identificarea nevoilor persoanelor din grupurile cu mobilitate limitată în ceea ce privește siguranța traversării străzilor în mun. Chișinău”, realizat recent de către Automobil Club Moldova (ACM), împreună cu experții de la Centrul pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități și compania Universal Acces.
La studiu au participat 100 de persoane cu mobilitate limitată din municipiul Chișinău, printre aceștia numărându-se 46% persoane cu dizabilități, 36% părinți cu copii de vârstă mică și 15 la sută oameni în etate. Obiectivul studiului a fost de a evalua siguranța deplasării în calitate de pietoni a persoanelor din grupurile cu mobilitate limitată din Chișinău și elaborarea unor recomandări pentru autoritățile vizate. Fiind întrebați dacă se simt în primejdie la traversarea străzii, 72% dintre participanți au răspuns că se simt nesiguri sau chiar în pericol. Doar 28% din respondenți au afirmat că experimentează un nivel mediu de siguranță atunci când trec strada.
Una dintre principalele probleme întâmpinate de persoanele din grupurile cu mobilitate limitată la traversarea străzii sau la deplasarea prin oraș a fost numită conduita șoferilor. 48% au dat vina pe comportamentul conducătorilor auto, considerând că aceștia nu atrag atenția la pietoni, depășesc viteza la trecerile pietonale, nu le oferă prioritate, chiar dacă aceștia sunt deja pe zebră, și sunt agresivi. Alți factori generatori de nesiguranță, la deplasarea pe străzile Chișinăului, menționați de persoanele cu mobilitate limitată sunt: timpul prea scurt al culorii verzi a semaforului; pasaje subterane inaccesibile; automobile parcate pe trotuare sau în fața rampelor; denivelări și gropi pe trotuar; obstacole pe căile pietonale; lipsa pavajului tactil și a marcajelor contrastante etc.
Ca parte a cercetării, participanților li s-a cerut să numească intersecțiile cele mai problematice din punct de vedere al securității și accesibilității. Aceștia au menționat că cele mai problematice sunt străzile cu piste pietonale lungi, cu mai multe benzi de circulație, trecerile care nu au semafoare cu semnal sonor. 12% din cei chestionați au făcut referință la bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, iar 10% din respondenți au menționat străzile magistrale din capitală: Ismail, București, bulevardele Dacia, D. Cantemir etc.
Participanții la cercetare au venit și cu recomandări pentru îmbunătățirea siguranței pietonilor în intersecții. 95% consideră că este necesară amenajarea unor rampe și coborârea bordurilor la trecerile de pietoni. 89 la sută dintre respondenții din grupurile cu mobilitate limitată au recomandat instalarea mai multor semafoare sonore, iar 67% au propus instalarea pavajului tactil la trecerile pietonale.
Studiul a fost realizat în cadrul proiectului "Drepturi rutiere egale" (Equal Road Rights) implementat de AO Automobil Club din Moldova, în parteneriat cu UNIVERSAL ACCES S.R.L., AO Centrul pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități și Primăria mun. Chișinău, cu suportul financiar al Federației Internaționale de Automobilism (FIA), Fundația FIA și Alianța Estică pentru Transport Sigur și Durabil (EASST). În cadrul activităților planificate pentru anul 2020, partenerii de implementare au instalat 10 semafoare sonore în 3 intersecții aglomerate din oraș, care sunt folosite cel mai des de persoanele cu mobilitate redusă. La sugestia participanților, care au luat parte la studiu, au fost selectate următoarele străzi pentru montarea instalațiilor sonore: bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, intersecție cu strada Pușkin – 2 unități; conexiunea străzile Nicolae Zelinski și Hristo Botev cu bulevardul Dacia – 2 unități; strada Ismail, intersecție cu strada Mitropolit Varlaam – 6 unități.
Printre acțiunile planificate în proiectul ”Drepturi rutiere egale” (Equal Road Rights) mai sunt: petrecerea instruirilor în materie de siguranță rutieră și a întâlnirilor cu beneficiarii proiectului; organizarea campaniilor de informare și sensibilizare a opiniei publice; cooperarea continuă cu autoritățile locale pentru îmbunătățirea trecerilor de pietoni, luând în considerare măsurile de siguranță necesare pentru persoanele cu mobilitate limitată.