Îmbunătățirile infrastructurii de pe Bulevardul Dacia vizează reducerea vitezelor și asigurarea unor spații sigure pentru pietoni

Bulevardul Dacia este principala arteră care traversează Chișinău, capitala Moldovei. Datele din Sistemul Automatizat de Informații despre Accidentele Rutiere arată că, doar pe Bulevardul Dacia, între 2014 și 2019, au avut loc 420 de accidente rutiere, soldate cu 27 de decese și 529 de răniți. 40% dintre aceste accidente au implicat pietoni, iar peste 60% dintre aceștia au fost loviți în zone special destinate circulației lor, cum ar fi trotuarele și insulele de refugiu. Majoritatea trecerilor de pietoni de pe traseu nu erau semaforizate, iar marcajele rutiere erau șterse, ceea ce făcea ca șoferii să treacă adesea cu viteză fără să observe pietonii.

Din 2020, colaborăm cu Automobil Club din Moldova (ACM), Fundația pentru Drumuri Mai Sigure și Primăria Chișinău pentru a transforma Bulevardul Dacia, astfel încât să îmbunătățim siguranța, accesibilitatea și mobilitatea locuitorilor capitalei.

În 2020, trei treceri de pietoni au fost modernizate cu sprijinul EASST, FIA și FIA Foundation, punând accent pe nevoile utilizatorilor vulnerabili ai drumului.

În septembrie, am inaugurat ultimul set de îmbunătățiri la intersecția Matei Millo/Fulgulesti. Doar această intersecție a înregistrat în 2018 șapte decese și 83 de răniți.

Lucrările noastre includ semne noi pentru trecerile de pietoni, marcaje noi, benzi îngustate și denivelări pentru reducerea vitezei, toate concepute pentru a încetini traficul și a oferi pietonilor spații sigure pentru traversare.

Vitalie Mihalache, directorul Direcției Generale Transport Public și Comunicații din Chișinău, a declarat:

„Acest proiect reprezintă o inovație pentru orașul nostru. În procesul de implementare am avut oportunitatea de a acumula experiență internațională și de a aplica noi standarde de design în domeniul siguranței rutiere. Este important că agenția noastră municipală a fost a treia parte executantă în cooperarea cu Automobil Club din Moldova. Aceasta ne-a permis să schimbăm vechile abordări în proiectare și să transformăm trecerile de pietoni ținând cont de practicile europene și cu un focus clar pe siguranța celor mai vulnerabili participanți la trafic. Vom continua să integrăm experiența acumulată în alte proiecte de renovare pentru a spori siguranța.”

Tatiana Mihailova, director Automobil Club din Moldova, a adăugat:

„Protejarea utilizatorilor vulnerabili de riscurile din trafic este o prioritate pentru ACM. În ultimii ani, multe orașe din lume au început să pună pe primul loc siguranța și confortul pietonilor în spațiile publice, în detrimentul mașinilor. De câțiva ani, acordăm o atenție specială Bulevardului Dacia, deoarece datele despre accidente indică peste 25 de decese în cinci ani.”

Transformarea acestei treceri de pietoni s-a bazat pe practici preluate din țări precum Olanda și Marea Britanie. De exemplu, pentru prima dată în Moldova, a fost folosit elementul numit „perna Berlinului”, menit să determine șoferii să încetinească. În proiect s-au inclus și nevoile cicliștilor și persoanelor cu dizabilități, prin semne adiționale, pavele tactile, insule de refugiu, balustrade și alte elemente.”

„Împreună cu Direcția Transport și Poliția din Chișinău monitorizăm intersecția și colectăm informații direct de la utilizatorii drumului. Primele reacții ale locuitorilor arată o tendință pozitivă – 73% dintre ei se simt mult mai în siguranță folosind această trecere modernizată. Sperăm ca această transformare pilot să contribuie la salvarea vieților cetățenilor noștri.”